zondag 27 januari 2013

Van zout naar zoet en van zoet naar zout!

Hoi allemaal!
Vandaag heb ik even twee kleine receptjes voor jullie die ik zelf heerlijk vind! Ze zijn goed als ontbijt, als lunch en ze kunnen ook lekker zijn als je bijvoorbeeld uit school komt!

Ik heb het over de tosti en de pannenkoek!

Ik hoor jullie denken : 'Patricia, dit zijn gerechten die bij iedereen bekend zijn hoor!' maar ik heb op allebei de gerechtjes een andere en vooral lekkere variatie. Ik vind het zelf heerlijk, en als ik jullie was zou ik het ook proberen!

We gaan van zout naar zoet en van zoet naar zout! Let's go!





Allereerst ga ik vertellen over de de tosti. Natuurlijk is de gewone tosti met kaas & ham ook heerlijk, maar als je zin hebt in een zoete variant heb ik een hele lekkere! het klinkt misschien een beetje vreemd als je het hoort, maar het is echt delicious..

Ik heb het over een tosti met chocoladepasta en banaan. Ja, echt! Je pakt 2 boterhammen, en je smeert op 1 boterham chocoladepasta. Dan snij je de banaan in schijfjes. Aan 1 banaan heb je meer dan genoeg. Dan doe je de stukjes banaan verdelen op de boterham waar de chocoladepasta op zit en je doet de andere boterham erbovenop. Tenslotte doe je hem in het tosti-ijzer, net zolang erin laten zitten als een gewone tosti en voilá, je hebt een heerlijke zoete tosti!

De chocoladepasta is wel even heet, dus pas op voordat je het gelijk in je mond stopt! ;) Datgene wat deze tosti zo lekker maakt is dat de chocoladepasta en de banaan goed samengaan en lekker smelten in de tosti. De boterhammen worden daarentegen lekker knapperig en daarom smaakt het zo goed!



Het tweede gerechtje dat ik heb is een pannenkoek. De pannenkoek waar ik nou over ga vertellen is ook echt mijn favoriet. Je hebt natuurlijk de zoete variant met bijvoorbeeld poedersuiker en stroop, maar daar hou ik eigenlijk helemaal niet zo van. Ik ben meer van de hartige pannenkoek, en daarom ga ik jullie nu uitleggen hoe je een pannenkoek met ham (spekjes kan ook) en kaas maakt. 

Wat je nodig hebt is :
-1 grote koffiemok
- Melk
- 1 ei
- Bloem
- Een snufje zout
En natuurlijk kaas en ham. Je kan zelf weten hoeveel kaas en ham je in je pannenkoekmix doet, maar ik vind het lekker om er redelijk veel in te doen zodat de smaak heel duidelijk naar voren komt. Jummie..

Het eerste wat je doet is de mok en de bloem pakken. Je vult de mok tot de rand met bloem en doet dit in een mixkom. Dan vul je de mok tot de rand met melk. De melk moet je dan bij de bloem in de mixkom voegen. Pak 1 ei en voeg dat bij de melk en bloem en roer dat goed door elkaar. Dan voeg je de ham en kaas toe (gesneden in kleine stukjes!) en dan roer je het weer door elkaar. Nog een snufje zout erbij en de mix is klaar. Pak een grote pan en doe er olie in. Eerst zet je het fornuis hoog zodat de olie smelt en de pan goed warm word en als je de pannenkoekmix in de pan hebt gedaan zet je het fornuis op de laagste stand. Pak een lepel waarmee je goed de pannenkoekmix in de pan kan doen en je zorgt dat de hele bodem van de pan gevuld is met de mix zodat je een mooie ronde pannenkoek krijgt. Zorg er ook voor dat er niet te veel mix in de pan zit.
Als de mix in de pan zit dan wacht je even een paar minuutjes en dan draai je de pannenkoek om. Zo blijf je doorgaan tot je pannenkoek goed bruin is.

En dat zijn mijn gerechtjes. Ik heb de traditionele zoute tosti zoet gemaakt en de traditionele zoete pannenkoek zout gemaakt. Ik hoop dat jullie het uit gaan proberen en laat me even weten wat je ervan vind! En misschien kennen sommigen van jullie deze gerechtjes al, maar ik wilde ze toch even delen!

Is er een apart gerecht die jij heel lekker vind?

xoxo Patricia


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen