woensdag 23 oktober 2013

Zwarte Piet of niet?

Ik moet even mijn hart luchten, net zoals de rest van Nederland de afgelopen dagen heeft gedaan. Ik word lichtelijk gek, maar vooral geïrriteerd van de hele Zwarte Piet discussie. Mijn facebookvrienden kunnen daarover meepraten aangezien ik al heel veel foto's/statussen heb geliked die gaan over deze kwestie. Ik wil even voorop stellen dat ik het sinterklaasfeest, en alle Zwarte Pieten die erbij komen, geweldig vind! Ik heb hele mooie herinneringen aan dit feest op 5 december en ik geniet nog elk jaar van het sinterklaasjournaal en de intocht die in november plaatsvindt. Ik kan ook met volle overtuiging zeggen dat ik nooit, maar dan ook nooit, racistische associaties bij Zwarte Piet heb gevoeld. Hij was gewoon de hulp van Sinterklaas, Sinterklaas en Zwarte Piet waren gelijkwaardig en ik vond ze zelfs nog leuker dan Sinterklaas zelf. Ik snap dat dit een gevoelige kwestie voor velen is en ik snap dat mensen hun standpunt willen verdedigen. Dit hele artikel is echter mijn mening en ik hoop dat die gerespecteerd kan worden door iedereen, zoals ik ook andere meningen respecteer.


Zoals ik net al zei heb ik het sinterklaasfeest altijd met veel plezier gevierd. Ik heb er lang in geloofd en had elk jaar hele fijne ervaringen met dit feest. De Zwarte Pieten vond ik geweldig. Ik was misschien zelfs fan van ze. Toen ik mijn pietendiploma haalde op de basisschool was ik trots. Als ik daadwerkelijk racistisch zou zijn, en de rest van Nederland ook, zouden we dan juist GEEN Zwarte Pieten bij dit feest willen hebben? Zouden er dan elk jaar honderden kinderen aan kades in heel Nederland staan? Zouden Pieten dan als helden onthaald worden? Nee. Wij zijn juist gek op ze. Kinderen kijken tegen ze op. Ik word met mijn 18 jaar elk jaar nog vrolijk van ze. Dat is naar mijn mening ook het resultaat wat dit feest teweegbrengt. Vrolijkheid en geluk voor de hele familie. Geen racisme of andere nare termen in die trant. Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere Nederlanders zit en wat voor associaties zij hebben bij Zwarte Pieten, maar ik weet bijna zeker dat iedereen vrolijk wordt van de Pieten. Zwarte Pieten zijn echt niet iets om mensen van andere culturen belachelijk te maken of ze als minderwaardig neer te zetten. In mijn ogen in ieder geval niet. 

Nu snap ik waarom mensen er tegen zijn. Iedereen heeft een mening over zoiets als Zwarte Piet, including me, en ik respecteer iedere mening. Teksten in liedjes als : 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed' mogen van mij per direct afgeschaft worden. Dat betekent echter niet dat mensen die hier in dit land verwelkomt worden en met open arme worden ontvangen denken dat ze alles mogen bepalen over een feest dat hier al tientallen jaren gevierd wordt. Dat vind ik niet eerlijk. Ik accepteer alle andere feesten van andere culturen in dit land ook en heb er respect voor. Dat is iets wat je gewoon doet, omdat het een andere cultuur is waar jij als buitenstaander niet veel over te zeggen hebt. Ik heb bijvoorbeeld niks met het offerfeest, maar ik respecteer dat het bij een bepaalde cultuur hoort en laat het verder gewoon met rust. Waarom kan dat dan niet gewoon met sinterklaas, een feest die bij onze cultuur hoort? Dat de VN nu vindt dat het hele feest afgeschaft moet worden vind ik al helemaal te ver gaan. Dit feest afschaffen is namelijk geen optie. 

Laten we ook niet vergeten dat terwijl wij discussies voeren hierover, het nog steeds een feest is voor kinderen. De meeste kinderen worden er blij van en ik kan bijna zeker zeggen dat kinderen de Zwarte Pieten niet als slaven zien. Dat heb ik in ieder geval nooit gedaan, zoals ik eerder al zei. Kinderen kijken op tegen Zwarte Piet, willen zelf Zwarte Piet zijn en juichen als ze Zwarte Piet zien. Dat klinkt niet als racistisch in mijn oren. De kinderen zijn het belangrijkste in deze hele kwestie en ik gun de kinderen van deze generatie het feest dat ik de eerste jaren van mijn leven met zoveel plezier heb gevierd.

Ik ben dol op het sinterklaasfeest en ik ben dol op andere culturen en de bijzondere en mooie gewoontes die zij meebrengen naar dit land. Dat ik gek ben op dit feest wil dus op geen enkele manier zeggen dat ik racistisch ben of discrimineer. Ik weet hoe mijn eigen gedachten werken en ik kan voor de volle 100% zeggen dat ik nooit op zo'n manier gedacht heb en ook nooit op zo'n manier zal denken.

Ik ben echter wel voor verandering mocht het nodig zijn. Het sinterklaasfeest is in de loop van de tijd al zoveel veranderd en ik sta persoonlijk nog steeds open voor verandering, zolang dit feest wat mij zo aan het hart gaat maar niet afgeschaft wordt. Mijn moeder vertelde mij dat ze vroeger bij haar in de klas kinderen echt meenamen in 'de zak van Sinterklaas' en gedreigd werden meegenomen te worden naar Spanje. Dat is iets wat we ons nu al niet meer in kunnen denken. Het sinterklaasfeest heeft nu al een veel positievere gedachte dan toen. Verandering is altijd goed, zolang het voor alle betrokken partijen positief uitpakt! 

Zwarte Piet moet dus gewoon blijven, aangepast of niet. Laten we ons eens even voorstellen hoe het zou zijn als Zwarte Pieten verboden zouden zijn. Beeld je eens in hoe lullig het zou staan als Sinterklaas alleen op een bootje aan komt varen en zelf de pepernoten moet gooien naar de kinderen. Ik kan dus met volle overtuiging zeggen dat wij Zwarte Pieten wanhopig nodig hebben bij dit feest. En NIET om de slaafjes van Sinterklaas te zijn. Allesbehalve dat. Zij zijn de factoren die dit feest leuk maken en zij zorgen ervoor dat alle kindertjes elk jaar aan de kades staan, en ik naar de intocht blijf kijken. Laten we dus gewoon allemaal genieten van Sinterklaas en Zwarte Piet, want dat is de gedachte achter dit leuke feest!

Ik ben absoluut tegen racisme, maar voor Zwarte Piet! :)

Laat ook absoluut jouw mening horen bij de reacties! 

Blog By Patries

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen